Geluidsschermen A28 Harderwijk

      Reacties uitgeschakeld voor Geluidsschermen A28 Harderwijk

Dagblad De Stentor heeft op 2 augustus 2016 een artikel geplaatst met de titel: “Buurt is herrie A28 helemaal zat”. Bewoners van wijken in Harderwijk die grenzen aan de A28 hebben te maken met een flinke geluidsbelasting. Die is toegenomen sinds de maximum snelheid op de A28 werd verhoogd naar 130 km per uur. De bestaande geluidsschermen voldoen niet meer.

lees hier het volledige artikel | download het artikel

Rijkswaterstaat (RWS) is verantwoordelijk voor het plaatsen van geluidsschermen langs de Nederlandse snelwegen. De geluidsschermen langs de A28 bij Harderwijk zijn al in de jaren ’70 en ’80 geplaatst. Destijds was de definitie van geluidsoverlast minder nauwkeurig. Nu gelden er objectieve een meetbare waarden. Volgens de huidige Wet Geluidshinder die sinds 1 juli 2012 van kracht is, ligt de grens van geluidsbelasting c.q. geluidsoverlast voor woningen (woonwijken) veroorzaakt door snelwegen op 53 dB.

Buurtcomité Geluidshinder A28

Het Buurtcomité Geluidshinder A28heeft een paar maanden geleden actie gevoerd. Het vervangen van de verouderde geluidsschermen zou bij het gemeentebestuur hoog op de agenda staan. Concrete maatregelen zijn echter nog niet genomen. RWS wil niet eerder dan in 2020 nieuwe geluidsschermen plaatsen. Dat gaat circa 15 miljoen euro kosten. De gemeente zegt hiervoor geen budget te hebben (bron: artikel van 9 februari 2016 in De Stentor; zie link hieronder). Wie de kosten zal gaan betalen is dus niet duidelijk. Het protest heeft tot nu toe alleen geleid tot de toezegging dat een jaar lang geluidsmetingen langs de A28 worden gedaan. Alleen dan zijn de uitkomsten betrouwbaar. De eerste metingen hebben nu al aangetoond dat de norm van 50dB structureel wordt overschreden.

lees hier het artikel in De Stentor van 9 februari 2016 | download het artikel

Project Vitale Vakantieparken

vitale-vakantiparkenlogoOnder deze naam willen de Gemeente Harderwijk en omliggende gemeenten onderzoeken hoe de verblijfsrecreatie op de Noord West Veluwe kan worden bevorderd. In Harderwijk en Hierden zijn er 9 recreatieparken. De meerderheid van deze parken voldoet niet aan de kwaliteitseisen van de hedendaagse toerist. Veel eigenaren of exploitanten willen niet (meer) investeren en/of hebben hiervoor simpelweg niet de financiële middelen. Voor deze parken overweegt de Gemeente een bestemmingswijziging. De parken hebben hiervoor inmiddels een toekomstvisie ingediend bij de projectgroep.

Geluidshinder A28 op de recreatieparken

Vijf van de recreatieparken in Harderwijk en Hierden liggen langs de A28. De geluidshinder die de A28 veroorzaakt lijkt het grootste knelpunt te worden voor het Project Vitale Vakantieparken. De parken aan de Parallelweg in Hierden hebben bovendien nog te maken met geluidshinder van het spoor.

Bestemmingswijziging

bestemmingswijzigingVeel particuliere eigenaren van een recreatiewoning op één van de Harderwijker parken willen daar legaal kunnen wonen. Daarvoor is een bestemmingswijziging nodig. De gemeente stelt dat de woningen dan moeten voldoen aan het Bouwbesluit en de Wet Geluidshinder. Alsof het zou gaan om nieuwbouw. Langs de A28 ter hoogte van Parallelweg en de Ceintuurbaan moeten er volgens de huidige normen geluidsschermen worden geplaatst van meer dan een kilometer lang en 6 tot 8 meter hoog. Volgens Erwin Priester van de Gemeente Harderwijk benraged de kosten grofweg 4 tot 8 miljoen euro per geluidsscherm, afhankelijk van de uitvoering ervan.

Volgens Nienke van Keimpema, projectleider van Vitale Vakantieparken van de Gemeente Harderwijk, draaien de parken c.q. de particuliere eigenaren daarvoor op, aangezien zij de bestemmingswijziging willen. De gemeente volgt hiermee het overheidsbeleid: ‘de vervuiler betaalt’. Na de openbare commissie­vergadering van 14 april 2016, waarin de voortgang van de projectgroep werd besproken, liet Van Keimpema weten: “De gemeente betaalt er geen euro aan mee!”. En om tot bestemmingswijziging over te kunnen gaan moet aan alle eisen, dus ook die van het beperken van de geluidshinder, worden voldaan. Tot die tijd houden de parken de huidige (recreatie)bestemming.

Conclusies

Het bestuur van Vereniging Onze Dennenhoek trekt uit al deze berichten een aantal conclusies.

  • Nieuwe geluidsschermen
    De Gemeente heeft geen budget voor geluidsschermen. De bal ligt bij RWS. Voor wat betreft het vervangen van bestaande geluidsschermen is dat ook de taak van RWS en dus van de overheid. Maar recreatieparken die willen transformeren naar woonbestemming moeten zelf opdraaien voor de kosten van een geluidsscherm. Per particuliere eigenaar betekent dit een bijdrage aan een nieuw geluidsscherm van tussen de € 20.000 en € 40.000. En dan alleen als àlle particuliere eigenaren hieraan willen bijdragen en daar ook de financiële middelen voor hebben.
  • Voor- en tegenstanders bestemmingswijziging
    Particuliere eigenaren die deze middelen niet hebben of hieraan niet willen bijdragen (b.v. omdat zij hun woning uitsluitend als recreatiewoning gebruiken of verhuren) zorgen voor een nog groter probleem bij de Gemeente. Zij weet zich geen raad met voor- en tegenstanders voor een bestemmingswijziging op één en hetzelfde park. De Gemeente wil het liefst voor het gehele park de bestemming wijzigen. Maar degenen die geen belang hebben bij bestemmingswijziging kunnen door de Gemeente of een meerderheid van particuliere eigenaren op een park toch niet gedwongen worden om mee te investeren in een geluidsscherm? En dat betekent: nòg hogere kosten voor degenen die wél voor een bestemmingswijziging kiezen!
  • Ongelijke behandeling
    De Gemeente stelt al in februari dat zij niet (kan) bijdragen aan het plaatsen (of vervangen) van geluidsschermen en dat zij maar beperkte invloed kan uitoefenen op de plannen van RWS. Wat bedoelt de gemeente dan als dit onderwerp ‘hoog op de agenda staat’? En waarom worden voor bestaande woonwijken de kosten voor een geluidsscherm door RWS betaald (dus met belastinggeld), terwijl recreatieparken met een wens tot bestemmingswijziging zelf de kosten voor een geluidsscherm moeten betalen? Waar in Nederland staan nog meer geluidsschermen die met particulier geld betaald zijn? En wie is daar dan eigenaar van en verantwoordelijk voor het onderhoud of vervanging?

Haast

Ten slotte: de Gemeente Harderwijk lijkt ‘haast’ te hebben om het Project Vitale Vakantieparken af te ronden. Zij stelt dat duidelijk is wat de wensen van de parken zijn en had al deze zomer daarover willen beslissen. Dat is nu uitgesteld tot het najaar van 2016. De Gemeente gaat niet investeren en legt de financiële gevolgen van bestemmingswijziging bij de parken, en dus bij de particuliere eigenaren. Zij zullen voor oplossingen moeten zorgen. Bovendien wordt de bestaande wetgeving zoals het Bouwbesluit en de Wet Geluidshinder op termijn vervangen. Deze nieuwe wet (de Omgevingswet) zal op z’n vroegst in 2018 ingaan, maar gezien de omvang ervan en de te verwachten aanpassingen aan het wetsontwerp wordt dat waarschijnlijk niet eerder dan 2019. De normen voor de geluidshinder voor woningen die aan snelwegen liggen worden in deze wet ‘versoepeld’. Dat betekent minder ingrijpende (lees: minder dure) eisen voor het plaatsen van geluidsschermen.

Het mag duidelijk zijn waarom RWS niet eerder dan in 2020 de bestaande geluidsschermen wil vervangen. Zij zal ook de nieuwe wetgeving en nieuwe normen m.b.t. geluidshinder afwachten. En het lijkt er dus op dat de gewenste bestemmingswijziging voor de betreffende recreatieparken in Harderwijk en Hierden ook niet eerder kan worden gerealiseerd dan rond 2020. En de Gemeente wil en kan niet vooruitlopen op nog niet bestaande wetgeving.

Opvallend blijft dan wel waarom de Gemeente zo’n haast heeft met het Project Vitale Vakantieparken. Is het de Gemeente te doen om het bevorderen van de verblijfsrecreatie? Dat trekt toeristen en brengt geld in het laatje: een economisch belang dus.

Maar welke belangen zouden er nog meer kunnen zijn? Voor wat betreft Vakantiepark Dennenhoek kan het bestuur van de Vereniging Onze Dennenhoek er wel een paar noemen. Exploitant Peter Epe wil het park namelijk transformeren tot een park voor arbeidsmigranten en mensen met een tijdelijke woonbehoefte. In de tekeningen die hij aan de gemeente heeft gepresenteerd is plaats voor 400 of meer arbeidsmigranten. Zou het kunnen dat de Gemeente Harderwijk inkomsten misloopt zolang de bestemmingswijziging nog niet kan worden gerealiseerd? Immers: voor arbeidsmigranten en ‘pauzewoningen’ worden per overnachting gemeentelijke belastingen geheven! Opnieuw een economisch belang!

Bovendien betekent de bestemmingswijziging naar wonen dat de eigenaren/bewoners zich kunnen inschrijven in de Gemeente Harderwijk en dat betekent meer inkomsten voor de gemeente (meer budget vanuit de overheid). Alweer een economisch belang!

En dan is er nog het vraagstuk van de huisvesting. Een aanzienlijk aantal asielzoekers met een verblijfsstatus moeten door de Gemeente Harderwijk nog worden gehuisvest.

lees hier het artikel van RTL Buurtfacts | download het artikel

Ook de huisvesting van arbeidsmigranten blijft een uitdaging voor gemeenten. Woningbouwcoöperaties zitten daar niet op te wachten. Zij verhuren liever aan inwoners van de gemeente die soms al jaren op een wachtlijst staan. Met de transformatie voor Vakantiepark Dennenhoek zouden deze problemen opgelost kunnen worden. De exploitant kan geld gaan verdienen, de gemeente ook, en Harderwijk heeft meteen een oplossing voor een aantal dringende vraagstukken. Dat klinkt naar een win-win situatie ….

Maar is het dat ook voor de particuliere eigenaren op de Dennenhoek?

 

We blijven de ontwikkelingen kritisch volgen en houden u op de hoogte!